Jacek Hunicz

   
j_hunicz_foto_2024.jpg

Stanowisko: profesor

Pokój: 417

tel.: +48 81 538 4175, 4675

fax.: +48 81 538 4258

e-mail: j.hunicz@pollub.pl

   

Prof. dr hab. inż.

Tematyka badawcza


Paliwa o małym śladzie węglowym
Obecne badania skupiają się na alternatywnych paliwach silnikowych, głównie pochodzących z odpadów. Prace obejmują zastosowania oraz ocenę wpływu na środowisko hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO) i paliw uzyskiwanych w procesach termicznej przeróbki odpadów polimerowych.

Spalanie niskotemperaturowe w silnikach dwupaliwowych
Badania dotyczą systemu spalania RCCI (reactivity controlled compression ignition) i koncentrują się na kalibracji silnika do optymalnego spalania paliw odnawialnych przy minimalizacji emisji związków szkodliwych.

Napędy elektryczne i wodorowe
Prace badawcze obejmują rozwój modeli hybrydowych zespołów napędowych opartych na ogniwach paliwowych. Modele te są wykorzystywane do symulacji zużycia energii oraz optymalizacji systemów zarządzania rozdziałem energii w pojazdach.

Laboratorium źródeł napędu

Projekty badawcze

RCCI combustion in an HVO/natural gas dual-fuel engine
Projekt realizowany we współpracy z Harbin Engineering University (Chiny) skupia się na optymalizacji systemu spalania RCCI, w którym paliwem o niskiej reaktywności jest metan, a paliwem inicjującym – o wysokiej reaktywności – jest HVO. Dotychczasowe wyniki wskazują, że zastosowanie HVO o dużej liczbie cetanowej pozwala na znaczące zmniejszenie emisji metanu, co stanowi jedno z kluczowych wyzwań dla technologii RCCI.

• Funkcja: Kierownik projektu
• Realizacja: 2023–2024
• Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Technologii Chińskiej Republiki Ludowej

Opracowanie i badania kompozycji zastępczych paliw odnawialnych pochodzących ze zróżnicowanych źródeł odpadowych
Celem projektu, realizowanego w konsorcjum z Politechniką Białostocką oraz Politechniką Rzeszowską, jest opracowanie praktycznych zamienników paliw ropopochodnych w celu redukcji śladu węglowego pojazdów „przyszłości”, które już zostały wyprodukowane i będą eksploatowane jeszcze przez wiele lat. Połączenie HVO z dodatkami uzyskiwanymi w procesie pirolizy polimerów pozwala na stworzenie mieszanin o właściwościach chemicznych i fizycznych zbliżonych do oleju napędowego.

• Funkcja: Kierownik projektu
• Realizacja: 2023–2025
• Finansowanie: Dotacja celowa Ministra Edukacji i Nauki w ramach Politechnicznej Sieci Via Carpatia

PELMOB – Partnership for promotion and popularization of electrical mobility hrough transformation and modernization of WB HEIs study programs
Projekt dotyczy rozwoju programów kształcenia studentów w zakresie transformacji energetycznej w transporcie w krajach Zachodnich Bałkanów.

• Funkcja: Kierownik projektu ze strony polskiej
• Koordynator projektu: University of Mitrovica
• Realizacja: 2023–2025
• Finansowanie: Unia Europejska w ramach programu ERASMUS-EDU-2022-CBHE (Capacity Building in the Field of Higher Education)

Wybrane ostatnie publikacje

Hunicz J. System spalania niskotemperaturowego w silniku tłokowym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2023.

Hunicz J, Yang L, Rybak A, Ji S, Gęca MS, Mikulski M. Comparison of diesel and hydrotreated vegetable oil as the high-reactivity fuel in reactivity-controlled compression ignition. Energy Conversion and Management 2025;323:119264. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2024.119264.

Hunicz J, Rybak A, Szpica D, Gęca MS, Woś P, Yang L, et al. Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters. Energy 2024;313:134093. https://doi.org/10.1016/j.energy.2024.134093.

Yang L, Ji S, Niu W, Zare A, Hunicz J, Brown RJ. Effect of split injection strategy of diesel fuel on multi-stage heat release and performance of a RCCI engine fueled with diesel and natural gas. Fuel 2024;362:130930. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2024.130930.

Hunicz J, Gęca MS, Ratajczyk E, Andwari AM, Yang L, Mikulski M. An analytical approach to converting vibration signal to combustion characteristics of homogeneous charge compression ignition engines. Energy Conversion and Management 2023;294:117564. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2023.117564.

Hunicz J, Mikulski M, Rybak A. Tyre pyrolytic oil blends in a state-of-the-art compression ignition engine: Towards fuel-optimised combustion. Fuel 2023;353:129281. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.129281.

Vasudev A, Mikulski M, Balakrishnan PR, Storm X, Hunicz J. Thermo-kinetic multi-zone modelling of low temperature combustion engines. Progress in Energy and Combustion Science 2022;91:100998. https://doi.org/10.1016/j.pecs.2022.100998.

Mikulski M, Ambrosewicz-Walacik M, Hunicz J, Nitkiewicz S. Combustion engine applications of waste tyre pyrolytic oil. Progress in Energy and Combustion Science 2021;85:100915. https://doi.org/10.1016/j.pecs.2021.100915.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17