Laboratorium

Laboratorium Katedry

 

Skład osobowy Laboratorium

prof. dr hab. inż. Jacek Hunicz - kierownik Laboratorium

dr inż. Halina Marczak

dr inż. Paweł Kordos

dr inż. Michał Gęca

mgr inż. Arkadiusz Rybak

mgr inż. Iwona Rybicka

mgr inż. Bogdan Latała

 

Hamownie silnikowe

Hamownia silnikowa o mocy 240 kW

  • Hamulec elektrowirowy AVL Zölner Alpha 240
  • Silnik BMW N43 B20 AY
  • - bezpośredni wtrysk benzyny
  • - system spalania spray-guided

Hamownia silnikowa o mocy 130 kW

  • Hamulec elektrowirowy Schenck W130
  • Silnik FIAT Multijet 1.3

Hamownia silnikowa o mocy 100 kW

  • Hamulec elektrowirowy Automex
  • Silnik Isuzu 1.7 YDT

Stanowisko do badań systemów spalania HCCI

  • Hamulec prądu stałego o mocy 60 kW
  • Jednocylindrowy silnik badawczy z układem regulacji faz rozrządu i wzniosu zaworów
  • - bezpośredni wtrysk benzyny
  • - wewnętrzna recyrkulacja spalin
  • - system mechanicznego doładowania silnika
  • - badawczy system sterowania wtryskiem i zapłonem

Wszystkie stanowiska dynamometryczne wyposażone są w:

  • komputerowe systemy sterowania i pomiarów
  • mierniki masowego zużycia paliwa
  • układy do indykowania ciśnienia w cylindrze z rozdzielczością kątową 0.1 °OWK
  • precyzyjne układy regulacji temperatury cieczy chłodzącej i oleju
   

Unikatowa aparatura naukowo-badawcza

Wieloskładnikowy system analizy spalin typu FTIR umożliwiający na oznaczanie stężeń 25 związków chemicznych

  • określanie emisji regulowanych i nieregulowanych składników spalin
  • analiza spalin „na mokro”
  • 1 sekundowy czas odpowiedzi

Systemy pomiarowe rozwoju jądra płomienia Visio-Flame

  • światłowodowe czujniki optyczne zintegrowane ze świecami zapłonowymi o wymiarach M14 oraz M12
  • własne oprogramowanie do analizy rozwoju jądra płomienia

Systemy pomiarowe do badan spektrometrycznych w komorze spalania

  • identyfikacja emisji rodników
  • wykrywanie „pool fires” i spalania dyfuzyjnego
Mierniki przedmuchów spalin do skrzyni korbowej oraz zużycia oleju

System monitorowania pracy silnika na stanowisku dynamometrycznym wykorzystujący transmisję diagnostyczną OBD

  • nieograniczona rejestracja danych
  • edycja PID-ów i procedur obliczeniowych
  • rejestracja danych synchronicznie z innymi urządzeniami hamowni

Zintegrowany system komputerowy do sterowania silnika

  • rejestracja sygnałów pomiarowych bezpośrednio z własnych czujników, hamowni silnikowej i systemu analizy spalin
  • sterowanie wtryskiem i zapłonem w pełnym zakresie kąta OWK
  • podział dawki wtryskiwanego paliwa na 8 części
  • obsługa dowolnych wtryskiwaczy (elektromagnetycznych, piezoelektrycznych)
   

 

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17