Projekty realizowane w Katedrze Podstaw Inżynierii Produkcji
1. LIDER XIV
2. CNC-prog
3. Technika akademickie
4. Polska Unia Metrologiczna
5. Vet Education 4.0 for Industry 4.0
Opis projektów
1. LIDER XIV Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Dr inż. Magdalena Zawada-Michałowska z Katedry Podstaw Inżynierii Produkcji otrzymała dofinansowanie w ramach programu LIDER XIV organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i przez najbliższe 3 lata będzie pełnić funkcję kierownika projektu badawczo-rozwojowego pt. „Opracowanie technologii frezowania cienkościennych elementów integralnych wykonywanych z lotniczych stopów metali lekkich w kontekście minimalizacji odkształceń poobróbkowych”. Wysokość przyznanych środków finansowych wynosi 1 543 750,00 zł.
W ramach XIV edycji programu LIDER wsparcie finansowe otrzymało 41 spośród 341 zgłoszonych wniosków.
Program LIDER ma na celu rozwijanie kompetencji młodych naukowców w zakresie samodzielnego prowadzenia badań oraz zarządzania zespołem badawczym. Projekty realizowane w ramach programu posiadają duży potencjał wdrożeniowy, co sprawia, że innowacyjne rozwiązania naukowe znajdują praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach przemysłu.
2. CNC-prog
Głównym celem projektu jest opracowanie nowego programu intensywnej edukacji międzynarodowej dla zagranicznych studentów studiów licencjackich i doktorantów. Ten atrakcyjny program intensywnej edukacji międzynarodowej może być realizowany w formule zdalnej i stacjonarnej (blended learning), co pozwoli na umiędzynarodowienie Politechniki Lubelskiej.
3. Technika akademickie
Celem projektu jest promocja nauki w partnerskich ośrodkach szkolnych z prelekcjami naukowymi prezentującymi osiągniecia pracowników uczelni oraz propagowanie korzyści z uprawiania nauki ze szczególnym ukierunkowaniem na poziom satysfakcji, rozwój zainteresowań i pasji naukowych. Spotkania będą się odbywały z udziałem otoczenia społeczno-biznesowego regionu tj. w szkołach średnich będą zapraszani również przedstawiciele przemysłu. Nauka w ośrodkach będzie promowana przez wybitnych nauczycieli akademickich prowadzących prelekcje, wykłady oraz prezentacje ciekawych wyników badań naukowych realizowanych zarówno w naukowych projektach badawczych, jak również w ramach podstawowej działalności naukowej w określonej dyscyplinie naukowej. Planowane jest zorganizowanie seminariów i prelekcji typu: "Zaszczep mnie nauką", "Szczepionki naukowe", "Nauka w plenerze" itp. Celem takiego podejścia do popularyzacji nauki jest wzbudzenie zaciekawienia i zainteresowania nauką uczniów już na wstępnym etapie ich edukacji. Przyjęte podejście ma skutkować wzrostem motywacji do nauki, dociekliwością i systematycznością w zgłębianiu wiedzy, ale także wzmożoną implementacją praktyczną. Możliwość poznawania różnych poglądów naukowych, planowania eksperymentów i ich optymalizacji, a także udział w pokazach na żywo pozwolą na aktywację uczniów oraz wzbudzą w nich chęć promowania nowo poznanych treści naukowych. Kontakt z otoczeniem społeczno-biznesowym, zaangażowanym w projekt, umożliwi praktyczną implementację nauki w praktyce przemysłowej. Interakcja przedsiębiorca-uczeń-uczelnia przyniesie wiele długofalowych skutków utylitarnych.
4. Polska Unia Metrologiczna
Na podstawie zlecenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30.08.2021, Politechnika Lubelska zobowiązała się do wykonania zadania pn. „Utworzenie i koordynowanie działalności Polskiej Unii Metrologicznej (PUM)”
Do podstawowych zadań PUM należy:
- integracja środowisk zajmujących się metrologią,
- sieciowanie współpracy międzyinstytucjonalnej,
- zwiększenie absorbcji grantów krajowych i międzynarodowych,
- promocja najnowszych rozwiązań i innowacji w zakresie metrologii,
- wymiana myśli naukowej poprzez organizację seminariów, sympozjów, konferencji i kongresów,
- wyznaczanie nowych kierunków rozwojowych metrologii,
- współpraca z przemysłem w zakresie metrologii,
- wspieranie i promocja doktoratów wdrożeniowych,
- rozwój kadr.
5. Vet Education 4.0 for Industry 4.0
Proponowany projekt doskonale wpisuje się w politykę Unii Europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, która umożliwia zdobywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji wymaganych w określonych zawodach na rynku pracy. Są to zawody: programista maszyn CNC, operator maszyn CNC, technolog obróbki skrawaniem, inżynier kontroli jakości. Obecnie na rynku pracy nadal istnieje ogromne zapotrzebowanie na te zawody. Okazuje się, że średnio tylko 50% młodych Europejczyków w wieku 15-19 lat uczestniczy w programach wstępnego kształcenia i szkolenia zawodowego. Obserwuje się również spadek liczby inżynierów kończących wyższe uczelnie, co ma kluczowe znaczenie w świetle obserwowanego i odczuwanego niżu demograficznego. Jednak średnia Unii Europejskiej (UE) nie wykazuje znaczących różnic pod względem położenia geograficznego w Europie. Odsetek młodych ludzi uczestniczących w takich programach waha się od 15% do ponad 70%. Proponowany projekt nie tylko odpowiada na potrzeby gospodarki i umożliwi jego uczestnikom zdobycie określonych umiejętności ważnych dla gospodarki, ale także daje możliwości rozwoju osobistego i aktywności obywatelskiej.