Prace dyplomowe inżynierskie i magisterskie zrealizowane w KTMPiNL na kierunkach: (lista prac)
- Mechanika i Budowa Maszyn (specjalność Budowa i Eksploatacja Napędów Lotniczych, Budowa Śmigłowców,
Konstrukcyjno Eksploatacyjna i Technologiczno Eksploatacyjna)
- Transport
- Mechatronika
Wymagania dotyczące prac i egzaminów dyplomowych znajdują się na stronie Wydziału Mechanicznego w zakładce studenci prace dyplomowe.
Zagadnienia do egzaminu dyplomowego w KTMPINL (plik pdf)
A. Podstawy lotnictwa i aerodynamiki:
- Ogólna klasyfikacja obiektów latających: statków przestrzeni i statków powietrznych, lżejszych i cięższych od powietrza.
- Szczegółowa klasyfikacja obiektów latających: stałopłatów, wiropłatów i zmiennopłatów.
- Siła aerodynamiczna i jej składowe: siła nośna i opór, środek parcia (ciśnień).
- Profile lotnicze: klasyfikacja, charakterystyki geometryczne i aerodynamiczne, środek aerodynamiczny, moment aerodynamiczny.
- Liczby Macha i Reynoldsa.
- Siły działające na statek powietrzny.
- Lot napędzanego statku powietrznego. Rola napędu. Wytwarzanie siły ciągu.
- Przepisy lotnicze w zakresie wyrobów.
- Przepisy lotnicze w zakresie eksploatacji.
B. Układy napędowe:
- Ogólna charakterystyka układów napędowych statków powietrznych.
- Zespoły napędowe samolotów i śmigłowców.
- Klasyfikacja napędów i obszary ich zastosowania.
- Rodzaje silników stosowanych w napędach lotniczych.
- Podstawowa klasyfikacja silników lotniczych.
- Zespoły napędowe samolotów.
- Napędy śmigłowe z silnikami tłokowymi.
- Napędy śmigłowe z silnikami turbinowymi.
- Charakterystyki silników i charakterystyki współpracy ze śmigłami.
- Napędy odrzutowe z silnikami turbinowymi.
- Zespoły napędowe śmigłowców.
- Rodzaje i charakterystyczne cechy paliw lotniczych.
- Zapotrzebowanie powietrza do spalania.
- Współczynnik nadmiaru powietrza.
- Spalanie deflagracyjne i detonacyjne.
- Tłokowe silniki lotnicze i ich klasyfikacja ze względu na budowę i przeznaczenie.
- Obieg termodynamiczny silnika tłokowego o zapłonie iskrowym.
- Przebiegi procesów rzeczywistych w silniku tłokowym i podstawowe parametry działania silnika.
- Układ rozrządu w silnikach tłokowych i jego rola.
- Układy zasilania silników z zapłonem iskrowym. Zasilanie gaźnikowe. Wtrysk jednopunktowy. Wtrysk wielopunktowy. Wtrysk bezpośredni. Zasilanie silników wysokoprężnych.
- Lotnicze silniki turbinowe i ich klasyfikacja ze względu na budowę i przeznaczenie.
- Turbinowe silniki napędu śmigłowców.
- Obieg termodynamiczny Joule’a – Braytona.
- Przebieg rzeczywisty turbinowego silnika śmigłowcowego z turbiną wytwornicowo – napędową i silnika z oddzielną turbiną napędową.
- Reakcyjny stopień sprężarki osiowej i stopień sprężarki osiowo – promieniowej.
- Sprężarka wielostopniowa i jej budowa.
- Stopień spalinowej, osiowej turbiny reakcyjnej.
- Turbina wielostopniowa i jej budowa.
- Współpraca silnika z przekładnią główną śmigłowca.
- Budowa silnika z oddzielną turbiną napędową.
- Charakterystyki silników. Charakterystyki prędkościowe. Charakterystyki obciążeniowe. Charakterystyki regulacyjne. Charakterystyka ogólna. Charakterystyka śmigłowa. Charakterystyka wysokościowa.
- Rodzaje elementów pomiarowych. Rodzaje sygnałów wyjściowych z czujników.
- Rodzaje elementów wykonawczych stosowanych w zespołach napędowych.
- Układy sterowania podawaniem paliwa.
- Układy sterowania zapłonem.
C. Eksploatacja układów napędowych:
- Lotnicze przyrządy pokładowe: przyrządy pilotażowo-nawigacyjne, przyrządy kontroli pracy układu napędowego i instalacji płatowca.
- Podstawowy podział lotnisk i lądowisk.
- Organizacja obsługi liniowej i hangarowej.
- Metody diagnostyki zespołu napędowego.
- Model i typy zużycia.
- Trwałość i niezawodność działania silnika lotniczego.
- Czynnik ludzki.
- Modele eksploatacji.
- Rodzaje uprawnień personelu obsługowego.
- Metody zwiększania niezawodności.
- Nadmiarowość.