Koło Napędów Lotniczych Hydrogreen działające na Wydziale Mechanicznym w Katedrze Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych to zespół złożony ze studentów różnych wydziałów Politechniki Lubelskiej m.in. Mechanicznego, Elektrotechniki i Informatyki, Zarządzania czy Inżynierii Środowiska. Wszystkich członków łączy pasja do nowych technologii oraz konstruowania pojazdów, których źródłem energii są paliwa alternatywne. Zespół zajmuje się projektem pojazdu prototypowego o napędzie wodorowym, o nazwie Hydros.
Misją projektu jest szerzenie myśli technologicznej młodych. Projekt uczy i przygotowuje młodych inżynierów do pracy w zespole. Umożliwia rozwijanie swoich pasji i zdobywanie doświadczeń. Dzięki współpracy z wieloma firmami, student lepiej poznaje rynek pracy
i przygotowuje się do pracy zawodowej. Poświęcając swój wolny czas na realizację powierzonych zadań, uczy się odpowiedzialności
i systematyczności, odkrywa swoje mocne strony i pracuje nie tylko nad rozwojem projektu, ale również nad własnym. Głównym celem jest uzyskanie jak najlepszych osiągnięć pojazdu, a co za tym idzie zdobycie pierwszego miejsca na zawodach Shell Eco-Marathon. Priorytetem jest zmniejszenie wagi pojazdu do minimum przez zastosowanie nowoczesnych materiałów kompozytowych oraz uzyskanie jak największej sprawności wszystkich elementów.
Zespół podzielony jest na kilka wyspecjalizowanych sekcji. Główne z nich to sekcje: mechaniczna i elektryczna z wodorową, które realizują zadania dotyczące poszczególnych części pojazdu oraz dział marketingu, który odpowiada za kontakt z mediami, sponsorami i aspekt wizerunkowy zespołu podczas licznych eventów takich jak konferencje naukowe, Festiwal Nauki, Targi Moto Session itp.
Pomysł na realizację projektu HYDROS pojawił się w 2014 roku. Dzięki udziałowi w projekcie #MadeByLublin, Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego, informacje o planowanym przedsięwzięciu dotarły do szerszego grona odbiorców. Za pośrednictwem akcji promocyjnej w mediach zespół pozyskał sponsorów, którzy służyli wsparciem merytorycznym i finansowym.
W 2015 roku rozpoczął się proces budowy pojazdu testowego o napędzie elektrycznym. Jego zakończenie w 2016 roku uwieńczone zostało wyjazdem na zawody Shell Eco-Marathon Le Mans we Francji. Sukcesem na pierwszych zawodach było przejście inspekcji technicznej (za pierwszym razem) oraz uzyskanie najmniejszej masy pojazdu wśród wszystkich biorących udział.
Uczestnictwo w tak prestiżowych zawodach pomogło w zebraniu niezbędnych danych do dalszego udoskonalania projektu, co z kolei zaowocowało już w kolejnym roku uzyskaniem bardzo dobrego wyniku i awansem zespołu na główne zawody odbywające się w Londynie.
W 2018 Hydrogreen Team wystąpił po raz pierwszy na głównych zawodach, gdzie uzyskał rejestrowany przejazd i uplasował się na VI miejscu w konkursie pojazdów prototypowych Shell Eco Marathon Hydrogen Fule Cell Award, a także zdobył wyróżnienie w kategorii Best Vehicle Design.
W 2019 roku koło ponownie wystąpiło na zawodach w Anglii uzyskując III miejsce w kategorii Best Vehicle Design. W latach 2020-2021 ze względu na panującą na świecie pandemię organizatorzy zrezygnowali z organizacji zawodów w ich klasycznej formie pozostawiając jedynie kategorie off-track. Pandemia nie przeszkodziła jednak w działalności koła, które przeorganizowało swoją pracę pod kątem nowych potrzeb. Niegasnące zaangażowanie pozwoliło studentom na poprawę swoich wcześniejszych wyników i zdobycie w 2020 roku I miejsca w kategorii Best Vehicle Design oraz III miejsca w kategorii Technical Virtual Inspection w roku 2021.
Hydrogreen Team nie spoczywa na laurach i dalej pracuje nad usprawnieniem pojazdu oraz przygotowaniem go do udziału w zawodach Shell Eco-Marathon EUROPE 2022 mających odbyć się we Francji (Nogaro).
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17