mgeca.jpg

Stanowisko: adiunkt badawczo-dydaktyczny

Pokój: WM 425, R207

tel.: +48 81 538 4261

fax.: +48 81 538 4258

e-mail: michal.geca@pollub.pl

   

dr inż.


Tematyka badawcza

Systemy niskotemperaturowe

Badania dotyczą systemów niskotemperaturowego spalania w silnikach tłokowych, opartych na samozapłonie mieszanek jednorodnych. Badania koncentrują się na kalibracji silnika do optymalnego spalania paliw odnawialnych przy minimalizacji emisji związków szkodliwych.

Paliwa niskoemisyjne

Prace badawcze koncentrują się na silnikowych paliwach alternatywnych, w szczególności wytwarzanych z odpadów. Analizowane są możliwości ich zastosowania oraz wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO) i paliw powstałych w wyniku termicznej obróbki tworzyw sztucznych.

Napędy alternatywne

Badania koncentrują się na napędach elektrycznych i wodorowych, w szczególności na modelowaniu hybrydowych układów napędowych z ogniwami paliwowymi, wykorzystywanych do symulacji zużycia energii i optymalizacji strategii zarządzania energią w pojazdach.

 

Udział w projektach:

Politechniczna Sieć VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego
Projekt dotyczył opracowania i budowy demonstratora stanowiska do wstępnej diagnostyki wtryskiwaczy gazowych, w tym wtryskiwaczy wodoru.

• Funkcja: Współwykonawca
• Realizacja: 2022
• Finansowanie: Zadanie zlecone przez Ministra Edukacji i Nauki, realizowane przez uczelnie partnerskie

PELMOB – Partnership for Promotion and Popularization of Electrical Mobility through Transformation and Modernization of WB HEIs Study Programs
Projekt dotyczy rozwoju programów kształcenia studentów w zakresie transformacji energetycznej w transporcie w krajach Zachodnich Bałkanów.

• Funkcja: Współwykonawca pakietu roboczego
• Koordynator projektu: University of Mitrovica
• Realizacja: 2022–2025
• Finansowanie: Unia Europejska w ramach programu ERASMUS-EDU-2022-CBHE (Capacity Building in the Field of Higher Education)

Wpływ stanu cieplnego mieszanki i jej niejednorodności na spalanie HCCI przy podwyższonym obciążeniu silnika
Projekt badawczy dotyczący zjawisk spalania HCCI w silniku o podwyższonym obciążeniu, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stanu cieplnego i jednorodności mieszanki.

• Funkcja: Współwykonawca
• Realizacja: 2016–2019
• Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, projekt nr 2015/17/B/ST8/03279

Wpływ stanu cieplnego mieszanki i jej niejednorodności na spalanie HCCI przy podwyższonym obciążeniu silnika
Projekt badawczy dotyczący wpływu parametrów termicznych mieszanki oraz jej jednorodności na przebieg spalania HCCI w warunkach zwiększonego obciążenia silnika.

• Funkcja: Wykonawca
• Realizacja: 2016–2019
• Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, projekt nr 2015/17/B/ST8/03279

Badania eksperymentalne i modelowanie procesu roboczego silnika HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin w kontekście zmienności cyklowej
Projekt skupiał się na analizie zmienności cyklowej w silnikach HCCI z zastosowaniem wewnętrznej recyrkulacji spalin, z wykorzystaniem badań eksperymentalnych i modelowania.

• Funkcja: Wykonawca
• Realizacja: 2013–2015
• Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, projekt nr 2012/05/B/ST8/00077

Stypendia naukowe dla doktorantów pracujących w ramach zespołów badawczych
Program wsparcia doktorantów realizujących prace badawcze w zespołach naukowych, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wspierający rozwój regionalnych kadr gospodarki.

• Funkcja: Laureat stypendium
• Realizacja: 2013–2015
• Finansowanie: Europejski Fundusz Społeczny, budżet państwa oraz budżet Województwa Lubelskiego (POKL 2007–2013, Priorytet VIII, Działanie 8.2, Poddziałanie 8.2.2)

Wybrane publikacje:

Comparison of diesel and hydrotreated vegetable oil as the high-reactivity fuel in reactivity-controlled compression ignition / Jacek Hunicz, Li-Ping Yang, Arkadiusz Rybak, Shuaizhuang Ji , Michał S. Gęca, Maciej Mikulski // Energy Conversion and Management : an International Journal.- 2025, vol. 323, nr Pt A, s. 1-15 [MNiSW: 200]

Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters / Jacek Hunicz, Arkadiusz Rybak, Dariusz Szpica, Michał S. Gęca, Paweł Woś, Liping Yang, Maciej Mikulski // Energy.- 2024, vol. 313 [MNiSW: 200]

An analytical approach to converting vibration signal to combustion characteristics of homogeneous charge compression ignition engines / Jacek Hunicz, Michał Sławomir Gęca, Elżbieta Ratajczyk, Amin Mahmoudzadeh Andwari, Li-Ping Yang, Maciej Mikulski // Energy Conversion and Management : an International Journal.- 2023, vol. 294, s. 1-17 [MNiSW: 200]

Improving Diesel Engine Reliability Using an Optimal Prognostic Model to Predict Diesel Engine Emissions and Performance Using Pure Diesel and Hydrogenated Vegetable Oil / Tadas Žvirblis, Jacek Hunicz, Jonas Matijošius, Alfredas Rimkus, Artūras Kilikevičius, Michał Gęca // Eksploatacja i Niezawodność-Maintenance and Reliability.- 2023, vol. 25, nr 4, s. 1-19 [MNiSW: 200]

Partially premixed combustion of hydrotreated vegetable oil in a diesel engine: Sensitivity to boost and exhaust gas recirculation / Jacek Hunicz, Maciej Mikulski, Pravesh Chandra Shukla, Michał S. Gęca // Fuel.- 2022, vol. 307, s. 1-13 [MNiSW: 140]

An applicable approach to mitigate pressure rise rate in an HCCI engine with negative valve overlap / Jacek Hunicz, Maciej Mikulski, Michał Sławomir Gęca, Arkadiusz Rybak // Applied Energy.- 2020, vol. 257, s. 1-14 [MNiSW: 200]

Excess Air Ratio Management in a Diesel Engine with Exhaust Backpressure Compensation / Piotr Kasprzyk, Jacek Hunicz, Arkadiusz Rybak, Michał Sławomir Gęca and Maciej Mikulski // Sensors.- 2020, vol. 20, nr 22, s. 1-16 [MNiSW: 100]

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17