Wytyczne dotyczące wykorzystania algorytmów AI w kształceniu

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Szanowni Państwo,
W związku z coraz częściej pojawiającymi się pytaniami i wątpliwościami w zakresie wykorzystania w procesie kształcenia narzędzi opartych na algorytmach i tzw. sztucznej inteligencji oraz innych, typu ChatGPT i podobnych, prof. dr hab. inż. Paweł Droździel, Prorektor ds. studenckich przestawia wytyczne dla nauczycieli akademickich i osób studiujących w Politechnice Lubelskiej w tym zakresie.

Wytyczne Prorektora ds. studenckich dla nauczycieli akademickich i osób studiujących w Politechnice Lubelskiej dotyczące wykorzystania w kształceniu algorytmów AI, w tym „generatorów treści” typu Chat GPT


Na potrzeby niniejszych wytycznych przyjęto definicję „generatorów treści” typu ChatGPT jako aplikację, która jest zdolna, po zadaniu jej odpowiednich kryteriów, samodzielnie wygenerować treść w formie tekstu, obrazu lub inną treść, która może sprawiać wrażenie stworzonej przez człowieka.

1. Władze Politechniki Lubelskiej deklarują otwartość na wykorzystywanie w dydaktyce nowoczesnych metod i technik kształcenia, w tym narzędzi informatycznych. Swoboda korzystania z tych narzędzi, w tym także z generatorów treści, jest jednym z elementów wolności akademickiej.

2. Władze Politechniki Lubelskiej zalecają krytyczne podejście do źródeł internetowych, w tym wiedzy pozyskanej z generatorów treści, wykorzystywanych w procesie kształcenia. Konieczne jest doskonalenie wśród dydaktyków i studentów umiejętności krytycznego myślenia i samodzielnej weryfikacji źródeł informacji.

3. Każdorazowe wykorzystanie generatora treści w pracy dydaktycznej (zarówno przez nauczyciela, jak i osobę studiującą) wymaga bezwzględnego wskazania tego faktu, w sposób jednoznacznie odróżniający materiał wytworzony samodzielnie od wyników pozyskanych z generatorów treści.

4. Korzystanie z generatorów treści, podobnie do stosowaniach innych narzędzi informatycznych, wymaga poszanowania praw autorskich, praw własności intelektualnej i innych obowiązujących praw i zasad etycznych.

5. Konieczne jest bardzo krytyczne podejście do wyników uzyskanych za pomocą generatorów treści, a zwłaszcza zwracanie uwagi na ich ew. stronniczość i wadliwość źródeł. Osoby wykorzystujące generatory treści – zarówno studiujące, jak i nauczyciele akademiccy – ponoszą osobistą odpowiedzialność za wszelkie treści opublikowane lub rozpowszechnione w inny sposób, np. w dydaktyce,
a wcześniej uzyskane z pomocą generatora.

6. Co do zasady, wszelkie materiały uzyskane przez generator treści (tekst, algorytm, kod programu komputerowego, obraz itd.) nie są uznawane jako autorskie dzieło osoby korzystającej z tego narzędzia. Dlatego konieczne jest – w każdym przypadku – podawanie źródła ich wygenerowania.

7. Z uwagi na istniejącą możliwość wykorzystywania generatorów treści przez studentów, nauczyciele akademiccy podczas tworzenia egzaminów, testów, kolokwiów i innych form sprawdzania uzyskania efektów uczenia się, muszą przygotować je w sposób pozwalający na rzetelną weryfikację wiedzy i opanowanych umiejętności osób studiujących. 

8. W odniesieniu do procesu dyplomowania, należy pamiętać, że zgodnie z ogólnymi wytycznymi do procesu dyplomowania, przyjętymi w ramach Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Lubelskiej praca dyplomowa musi spełniać warunek oryginalności, co oznacza, że musi być przygotowana samodzielnie przez autora/autorów i nie może zawierać części lub całości innych opracowań (w tym projektów) bez właściwego przywołania źródeł.

9. W przypadku zajęć dydaktycznych, każdy nauczyciel akademicki powinien określić transparentne zasady ew. wykorzystywania generatorów treści na swoich zajęciach, a także uświadamiać ich uczestników na temat potencjalnych zagrożeń związanych z ich stosowaniem.

10. Do obowiązków osób studiujących należy: respektowanie zasad określonych przez osoby prowadzące zajęcia, korzystanie z generatorów treści w sposób świadomy i uwzględniający potencjalne zagrożenia i kwestie etyczne i prawne, a w przypadku wykorzystania generatora treści wskazywanie, które materiały zostały przygotowane za pomocą takich narzędzi.

11. Wykorzystanie w dydaktyce generatorów treści i innych narzędzi z obszaru AI jest faktem, który niesie nie tylko zagrożenia, ale przede wszystkim wiele nowych, atrakcyjnych możliwości efektywnego i nowoczesnego kształcenia. Zachęcamy społeczność Politechniki Lubelskiej do włączenia się w dyskusję o tych możliwościach i zagrożeniach, do ciągłego podnoszenia kwalifikacji w zakresie wykorzystywania generatorów treści z krytycznym uwzględnieniem rezultatów ich wykorzystania, oraz do propagowania wiedzy o narzędziach typu generator treści i zasadach etycznych i prawnych ich wykorzystania w procesie dydaktycznym.

Prorektor ds. studenckich zastrzega, że niniejsze wytyczne, mogą ulec zmianie lub aktualizacji, jeśli taka konieczność pojawi się
w związku z decyzjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego bądź innymi rekomendacjami środowiska akademickiego.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17