Zasady i kryteria rekrutacji studentówna studia lub praktyki zagranicznew ramach programów wymiany międzynarodowej na rok akademicki 2025/26
- Rekrutacja na studia lub praktyki zagraniczne w ramach programów wymiany międzynarodowej na Wydziale Mechanicznym PL prowadzona jest przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną w składzie:
- Dr hab. inż. Marek Borowiec, Prodziekan ds. studenckich,
- Dr hab. inż. Tomasz Garbacz, Koordynator ds. wyjazdów studentów na studia zagraniczne w ramach programu ERASMUS+,
- Dr hab. inż. Jakub Gajewski, Koordynator ds. wyjazdów studentów na praktyki zagraniczne w ramach programu ERASMUS+.
- Aplikacje na wyjazdy na studia lub praktyki zagraniczne może składać student, który uzyskał zaliczenie pierwszego roku studiów I stopnia, albo posiada status studenta studiów II stopnia. Ponadto średnia ocen aplikanta (SO) powinna wynosić minimum 3.5. Średnią ocen oblicza i poświadcza dziekanat WM; dla studentów I. stopnia średnią oblicza się za okres 2 semestrów poprzedzających datę złożenia wniosku o wyjazd (dla studentów I roku średnią oblicza się za 1 semestr) , a dla studentów II. stopnia – za okres od początku studiów II. Stopnia (dla studentów I roku średnią oblicza się za ostatni rok studiów I stopnia). Formularze aplikacyjne i inne niezbędne dokumenty znajdują się na stronach internetowych Biura Kształcenia Międzynarodowego (BKM).
- Kwalifikacji na studia lub praktyki zagraniczne dokonuje się uwzględniając następujące wskaźniki:
- średnia ocen (SO),
- posiadanie kompletu zaliczeń przedmiotów wynikających z planu studiów na PL w okresie do dnia złożenia aplikacji (Z = 3-W) punkty, gdzie W oznacza liczbę wpisów warunkowych. Dopuszcza się przy tym wpis warunkowy z co najwyżej 2 przedmiotów z całego toku studiów do dnia złożenia wniosku o wyjazd,
- znajomość języka wykładowego uczelni docelowej (J) – preferowany język angielski:
- za posiadanie certyfikatu typu C1 – 3 punkty, lub
- za posiadanie certyfikatu typu B2 – 2 punkty, lub
- za znajomość języka poświadczoną przez dziekanat WM lub Studium Języków Obcych (SJO) na ocenę co najmniej 3,5 –1 punkt.
- zaangażowanie studenta w działalność kół naukowych na PL lub badań, prowadzonych przez pracowników WM, poświadczone przez opiekuna naukowego (K, 1 punkt ),
- autorstwo lub współautorstwo publikacji naukowych, udział w konferencjach naukowych (N, 1 punkt ).
- Sumę punktów uzyskanych przez aplikanta oblicza się ze wzoru:
Σ=(SO-3,4)*10+Z+J+K+N
- O zakwalifikowaniu na studia lub praktyki decyduje Komisja Wydziałowa, biorąc pod uwagę liczbę miejsc przypisanych do WM przez BKM w danym roku akademickim, sumę punktów (Σ) uzyskanych przez kandydatów oraz przebieg opcjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej. Minimalna wymagana suma punktów wynosi Σmin=5 przy czym składniki sumy Z i J nie mogą stanowić zera.
- Pobyt studenta na studiach lub praktyce w ramach programów wymiany międzynarodowej (np. ERASMUS+) nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy łącznie w ramach danego (I. lub II.) stopnia studiów.
- Lista rankingowa podawana jest do publicznej wiadomości na stronie internetowej WM w terminie do pięciu dni roboczych od zakończenia rekrutacji. Osoby, które spełniły wymagania kwalifikacyjne, ale nie zmieściły się w puli dostępnych miejsc wpisywane są na listę rezerwową.
- Wymagane dokumenty to:
- obligatoryjnie:
- formularz aplikacyjny ze zdjęciem i średnią ocen potwierdzoną przez dziekanat WM
- zaświadczenie o poziomie znajomości języka obcego (zob. pkt. 3),
- oświadczenie aplikanta o zapoznaniu się z zasadami rekrutacji i sposobem rozliczenia po powrocie (Zał. nr 1),
- w przypadku praktyk – list intencyjny;
- opcjonalnie:
- posiadane certyfikaty językowe - oryginały do wglądu, kopie dołączone do aplikacji,
- rekomendacja opiekuna naukowego,
- kopie publikacji,
- poświadczenie udziału w konferencjach.
Komplet dokumentów należy składać u Koordynatorów Wydziałowych (studia – dr hab. inż. T. Garbacz, praktyki – dr hab. inż. J. Gajewski) do dnia 31 marca 2025 r. (studia w semestrze zimowym 2025/2026), albo do 31 maja i 31 października 2025 r. (studia w semestrze letnim roku akad. 2025/26). Dokumenty na praktyki przyjmowane będą w dwóch terminach:
- do 31 października danego roku akademickiego,
- do 31 marca danego roku akademickiego.
Załącznik
Szczegółowe informacje - Biuro Kształcenia Międzynarodowego